Ahad 07 Feb 2021 05:33 WIB

Mahakarya Masjid Megah di Brunei

Brunei terkenal dengan keindahan arsitektur masjid dan interiornya yang rumit.

Foto: republika
Masjid megah di Brunei

REPUBLIKA.CO.ID, Mahakarya Masjid Megah di Brunei

Brunei terkenal dengan keindahan arsitektur masjid dan interiornya yang rumit. Ada lebih dari 200 masjid di negara ini.

Mereka dibangun dari serpihan marmer dengan kubah yang dilapisi emas dan perunggu sedangkan lantai dilapisi dengan karpet yang mewah.

Tiga masjid yang paling terkenal di antaranya Masjid Omar Ali Saifuddin, Masjid Kampong Masin, dan Masjid Jame' Asr Hassanil Bolkiah.

>Masjid Omar Ali Saifuddin

Masjid ini terletak di Bandar Seri Begawan, ibu kota Kesultanan Brunei. Dianggap sebagai salah satu masjid paling indah di Asia Pasifik. Namanya diambil dari Omar Ali Saifuddien III, Sultan ke-28 Brunei, yang memulai pembangunannya.  

>Masjid Kampong Masin

Masjid ini terletak di Masin, sebuah desa di Distrik Brunei-Muara, Brunei. Terletak sekitar 24 kilometer dari Bandar Seri Begawan, ibu kota Brunei. Pembangunan masjid dimulai pada 1986 diatas lahan dua hektare dan selesai pada tahun berikutnya. Masjid ini juga dilengkapi dengan perpustakaan dan helipad.

> Masjid Jame' Asr Hassanil Bolkiah. 

Masjid ini merupakan wakaf dari Sultan Haji Hassanal Bolkiah. Masjid ini terletak di Kampung Kiarong, empat kilometer dari Bandar Seri Begawan. Dibangun sejak 1988 dan diresmikan pada 1994. Berdiri di atas tanah seluas 20 hektare. Masjid ini memiliki 29 kubah emas dan menara setinggi 58 meter. 

Sumber: Harian Republika

Pengolah: Nashih Nashrullah

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement